Onze Historische Polders en Hun Biodiversiteit

De polders in onze regio zijn niet alleen van groot historisch belang, maar vormen ook een belangrijk broedgebied voor diverse soorten weide- en akkervogels.

Hier nestelen vogels zoals torenvalk, kerkuil, steenuil, kievit, boerenzwaluw, huiszwaluw, gierzwaluw, grutto, roodborsttapuit en vele anderen. Bovendien leven er ook zoogdieren zoals hazen en patrijzen.

Bedreigde en Kwetsbare Soorten

Helaas worden veel van deze vogels geclassificeerd als “bedreigd” of “kwetsbaar”.

Soorten die als bedreigd worden beschouwd zijn onder meer bruine kiekendief, slobeend, kievit, tuinfluiter en rietgors. Andere soorten, zoals kneu, huismus, boerenzwaluw, grutto, veldleeuwerik en patrijs, worden als kwetsbaar beschouwd. Onze polders spelen ook een cruciale rol als tussenstop voor trekvogels in de winter.

Eerst investeren we in een natuurreservaat en nu gaat onze burgervader er pal naast een autostrade aanleggen.

De Puidebroeken is een natuurgebied van 14,5 hectare.

Vandaag is het een trekpleister voor natuurliefhebbers en ornithologen.

Heel wat vogels en insecten genieten van dit natuurparadijs. Ook insecten zoals de gouden sprinkhaan, kustsprinkhaan, greppelsprinkhaan, hooibeestje, bruin blauwtje, bruin zandoogje en oranje zandoogje komen er voor.

Verder is het zorgwekkend dat de vernietigde polder van ongeveer 36 hectare (gelijk aan 75 voetbalvelden) gecompenseerd zou worden met zwaar vervuilde PFAS-gronden van een militair terrein in Koksijde.

Torenvalk

Trekvogels

Dreigend Bouwproject

Deze waardevolle biodiversiteit wordt echter bedreigd door plannen voor een groot bouwproject dat een aanzienlijk deel van onze polders zou vervangen door beton. Het is verrassend dat het “Agentschap Natuur en Bos” een positief advies heeft gegeven voor dit project, gezien de impact die het zal hebben op de natuur en het milieu. Het agentschap valt onder de verantwoordelijkheid van Minister Demir, die banden heeft met andere politieke figuren die dit project steunen. Dit wekt de indruk van mogelijke belangenverstrengeling, wat zorgwekkend is.

Elke dag verdwijnt in Vlaanderen ongeveer 5 hectare (11 voetbalvelden) onder beton, en in West-Vlaanderen ligt dit op 0,7 hectare per dag. Een recent rapport, opgesteld door een universiteit in samenwerking met Natuurpunt, wijst erop dat West-Vlaanderen vooral in de zachte gebieden, zoals landbouwgebied, net zou moeten ontharden.

Nu zal er in plaats daarvan weer bijna 20 hectare “zacht gebied” worden verhard, precies waar het afbouwen van beton het hardst nodig is.

Historisch

Het voorontwerp van het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP), opgesteld door Sweco, presenteert de aanleg van een nieuwe autoweg als een kans om een deel van het historische polderlandschap te herintroduceren.
Echter, deze bewering blijkt onjuist bij nadere analyse van de feiten.

Sweco:

– “Het huidige polderlandschap is veel opener en horizontaler dan het historische polderlandschap van de
Middenkustpolder. Het historische landschap werd gekenmerkt door kleine landschapselementen zoals beken,
grachten, rietstructuren en bomenrijen. Vandaag zijn grachten ingebuisd, terwijl percelen werden
samengevoegd en bomenrijen verwijderd in functie van de opschaling van de landbouw in het gebied.”

– “De voor het historisch polderlandschap typische bomenrijen ter hoogte van de Loviestraat blijven behouden en
geherwaardeerd

-“Landschappelijke ingrepen die gebeuren in de omgeving van de nieuwe infrastructuur sluiten aan bij, en

versterken het bestaande ecologisch netwerk. Het bosje aan de Heirweg blijft behouden en krijgt de ruimte om
zich te ontwikkelen als broekbos.

-“De aanleg van de weg biedt de kans om een deel van dit historische polderlandschap te herintroduceren.”

De Ferrariskaarten uit 1777, hieronder, geven een goed beeld van de situatie in die tijd en tonen het volgende:

  • Het gebied kenmerkte zich destijds door grote, aaneengesloten akkers en weilanden, mogelijk zelfs groter dan de huidige situatie.
  • Het idee dat deze grote akkers en weilanden het resultaat zijn van inbuizen van grachten is niet correct.
  • Op de kaarten zijn geen bomenrijen te zien. De bomen in de Loviëstraat zijn bijvoorbeeld pas in de jaren 1980 geplant, wat hun historische betekenis tenietdoet.
  • Langs de huidige Spermaliestraat is er geen teken van bebouwing, evenmin als bij de woonkern Slijpebrug. Deze woonkern staat bekend als een voorbeeld van “ruimtelijke wanorde” in Vlaanderen, met lintbebouwing die nauwelijks economisch verantwoord kan worden aangesloten op nutsvoorzieningen. De enige bebouwing op de Ferrariskaarten zijn enkele hoeves, waaronder de hoeve van de familie Breemersch aan de Heirweg, die nu volledig moet wijken voor de nieuwe weg.
  • De kaarten tonen verder dat er geen sprake is van het zogenaamd “waardevolle natuurgebied”, het Broekbos, gelegen tussen de nieuwe ontsluitingsweg en de Heirweg. In 1777 was dit nog akkergrond. Na de Eerste Wereldoorlog werd het uitgegraven voor klei om bakstenen te maken voor de wederopbouw, en sinds de jaren 1950 is het gebruikt als gemeentelijke stortplaats. Bodemonderzoek wijst op de aanwezigheid van schadelijke stoffen zoals lood, zink en diverse kankerverwekkende verbindingen, wat verklaart waarom veel bomen in dit gebied afsterven.
  • Deze informatie benadrukt de potentiële schade die de aanleg van een nieuwe weginfrastructuur zou kunnen veroorzaken in dit historische polderlandschap, dat sinds de twaalfde eeuw is onderhouden door lokale boeren. Gezien de culturele en historische waarde van dit gebied, zou het een kandidaat moeten zijn voor beschermd erfgoed. Het doorkruisen van dit landschap met een weg zou een ernstige inbreuk vormen.

    Verder is het zorgwekkend dat de vernietigde polder van ongeveer 36 hectare (gelijk aan 75 voetbalvelden) gecompenseerd zou worden met zwaar vervuilde PFAS-gronden van een militair terrein in Koksijde.

    In veel landen zou een dergelijke handeling, waarbij overheidsinstanties betrokken zijn, leiden tot juridische stappen wegens nalatigheid en onverantwoordelijk beleid. Dat zowel de provincie als de gemeente en het Vlaamse Gewest bij deze controversiële plannen betrokken zijn, roept ernstige vragen op over hun verantwoordingsplicht en respect voor erfgoed en natuur.